loading...
آخرالزمان
آخرین ارسال های انجمن
فاطمه بازدید : 738 جمعه 28 تیر 1392 نظرات (0)

تلمود به عنوان يكي از منابع مهم،تفسيري از تعاليم،عقايد،آداب و احكام يهوديت است كه‏ همواره مرجع يهوديان در تمام اعصار بوده و هست.اين كتاب از دو بخش ميشناه(متن اصلي)وگمارا(شرح متن اصلي)تشكيل شده است.ميشناه بين سالهاي 190 تا 200 پس از ميلاد،يعني‏ حدود يك قرن پس از ويران شدن هيكل توسط تيتوس رومي بوسيله يهودا هاناسي جمع آوري‏شد.گمارا نيز دو نوع است گماراي اورشليم كه در سال 400 و گماراي بابل كه در سال 500جمع آوري و تدوين شد.(1)
صرفنظر از مباحثي كه مربوط به شكل تلمود مي‏شود و اتفاقا اطلاع از آن هم ضروري است،در اين مقال مي‏خواهيم به محتواي تلمود به عنوان منبعي كه عامل بسياري از كينه‏توزي‏ها ونفرت‏ها شده،نظري هر چند مختصر بيافكنيم تا شايد ريشه مهم و اساسي يهود ستيزي در بعداعتقادي آن را دريابيم.

در سال 1888 ميلادي مطبوعات(مجله)مينروه‏(2)رواي ت جالبي را از يك مطلب‏مربوط به نتايج حاصل از فعاليت‏هاي يك كميته تحقيق كه در سال 1240 ميلادي‏به دستور سن لويي پادشاه فرانسه تشكيل شده بود چاپ كرد كه هرگز مورد ابطال‏قرار نگرفت.پادشاه وقت فرانسه خواسته بود بداند كه چرا يهوديان تا آن حد درفرانسه منفور هستند؟بدين منظور وي يك دادگاه سلطنتي به رياست شخص‏خويش افتتاح كرد.كتاب تلمود،توسط يك نفر يهودي مسيحي شده كه زبان عبري‏را خوب سخن مي‏گفت،در معرض قضاوت دادگاه قرار گرفت.براي روشن شدن‏اصالت و اعتبار متون ديني تلمود،دادگاه از جچيل،خاخام پاريس به همراه دوخاخام ديگر به نامهاي يهودا سموئيل،و ژاكوب كه دومي از خطباي مشهور فرانسه واسپانيا بود،دعوت به عمل آورد تا در جلسات شركت كنند.پادشاه منصف فرانسه‏سعي كرد تا بيشتري تمهيدات را تدارك ببيند كه خاخام‏هاي نام برده بتوانند به‏راحتي از تلمود دفاع كنند و اصالت و اعتبار متون تلمودي را در محضر جلسه اثبات‏نمايند.علي رغم همه اينها،دادگاه اجبارا به اين نتيجه رسيد كه قوانين تلمودي‏مخالف و بلكه منافي و ناسازگار با هر گونه نظم اجتماعي است،و اين مطلب منحصربه جوامع مسيحي نبود،بلكه در مورد هر اجتماع غير يهودي مصداق داشت.در اثرهمين تحقيقات بود كه آن دادگاه بدين نتيجه رسيد كه تلمود نه تنها مكررا مريم‏مقدس را مورد اهانت قرار مي‏داد،بلكه حتي شك به وجود مي‏آورد كه حضرت‏عيسي عليه السلام از يك مادر باكره به دنيا آمده است و جسارت را تا جايي پيش مي‏برد كه‏مي‏گفت عيسي عليه السلام فرزند سربازي به نام پاندارا و زني بدكاره بود.مسيحيان وقتي‏شنيدند كه خاخام‏هاي دعوت شده رأي بر صحت اين سخنان ترجمه شده از روي‏ تلمود مي‏دهند شگفت زده شدند.سن لويي،پادشاه فرانسه،در اثر رأي نهايي اين‏دادگاه تحقيق و تفحص،فرمان داد كه كتاب تلمود را به كلي بسوزانند.(3)


با شنيدن اين روايت يقينا،كنجكاوي براي اطلاع از محتواي تلمود بيشتر خواهد شد و اين كه‏ چطور ممكن است از متون ديني يك قوم همچون يهوديت،نفرت برون تراود و اقوام و امم ديگر را از خود براند.مسلما در ابتدا بايد بدانيم كه ديدگاه يهوديان در خصوص اقوام و ملل ديگر چيست و چطور شده است كه غير يهوديان نسبت به يهوديان داراي اين تنفر شديد هستند.


جنتيل‏(4)يا گوئيم‏(5)واژگاني هستند كه مي‏توان معناي غير يهودي و يا بيگانه را بدان اطلاق‏ نمود و اين واژه از لغات محوري در ايجاد اين تنفر است.يهوديان در فرهنگ و عقيده منحرف از شريعت حضرت موسي عليه السلام،بجاي اينكه خود را معتقد به دين موسوي بدانند،خود را از نژاد و خون يهودي مي‏دانند.مقدم بودن نژاد بر دين و مذهب در اين قوم باعث شده است كه آنان‏ هيچ كس را به دين خود دعوت نكنند،و كسي را يهودي بدانند كه مادري يهودي داشته باشد.از همين رو«در موارد متعددي واژه‏هاي كلي از قبيل«همانند تو»،«بيگانه»،يا حتي«انسان»به‏معنايي انحصار طلبانه و قوم گرايانه گرفته شده‏اند.»(6)


در اين دايره هر كسي كه داراي نژادي غير يهودي باشد به وي جنتيل يا گوئيم گفته مي‏شود و همين واژه كافي است تا كوهي از تبعيضات نژادي ناروا،در لفافه‏اي از احكام مذهبي عليه‏ غير يهوديان به عنوان حيوانات انسان نما بار شود.كه در اين فرصت كوتاه فهرست‏وار بدان نظري‏ مجمل خواهيم داشت.


1-اسرائيل شاهاك مي‏گويد:

مقامات هلاخايي بر سر اين ملاحظه كه واژه«بيگانگان»(GENTILS)در اين ديدگاه به‏ همگي غير يهوديان اشاره دارد به توافق رسيده‏اند.(7)

2-به نوشته كتاب هاتانيا،كتاب مقدس جنبش هابادي از شاخه‏هاي قوي هاسيديسم،غير يهوديان مخلوقات شيطان هستند كه مطلقا هيچ چيز نيكويي نزد آنان يافت نمي‏شود.تفاوت‏ كيفي ميان يهوديان و غير يهوديان از مرحله جنيني وجود دارد.(8)

3-بنابر حكم تلمود نجات يك غير يهودي افتاده در چاه جايز نمي‏باشد.و اما نيز او را در چاه‏ بيشتر فرو بردن نيز نبايد.(9)

4-در جنگ زماني كه لشكريان ما به يك يورش نهايي دست مي‏زنند.«هلاخا به آنها اجازه و فرمان مي‏دهد كه حتي از غير نظاميان خوب كشتار كنند،يعني غير نظامياني كه خود را چنين‏جلوه مي‏دهند»(10)

5-«يك يهودي تعبدگرا از همان اوان جواني در چهارچوب مطالعات مقدس خويش‏مي‏آموزد كه بيگانگان با سگان قابل مقايسه هستند،كه از آنها به نيكي ياد كردن گناه است.»(11)

6-«نكته پذيرفته شده اين است كه در فريب بيگانگان به جاي مداواي آنان هيچ چيز قابل‏ سرزنش نيست،اگر اين كار خصومتي را بر نمي‏انگيزد»(12)

7-دكتر مجاز نيست كه يك روز سبت‏(13)[براي نجات يك بيگانه‏]با درشكه جابجا شود.مگر اينكه آوردن عذر و بهانه غير ممكن گردد.»(14)

8-«حتي در برابر دستمزد نبايد به يك زن غير يهودي كه روز سبت در حال زايمان است ياري‏ رساند.از خصومت نيز نبايد بيمي به دل راه داد.حتي زماني كه با چنين كمكي بي‏حرمتي به‏ سبت در كار نباشد.»(15)

9-«اگر ديده شود كه يك كشتي كه يهودياني را حمل مي‏كند،در خطر است،وظيفه هر كسي‏ است كه سبت را بخاطر نجات او نقض نمايد.با اين وجود بنابر تفسيري از خاخام عاكيوا ايگر (متوفي به سال 1873)،اين قاعده فقط زماني اعتبار دارد كه بدانند كه يهوديان در عرشه كشتي‏ هستند.اما اگر از هويت مسافران چيزي دانسته نباشد،[سبت‏]نبايد نقض گردد.زيرا كه بيشتر

آدمهاي دنيا از زمره بيگانگان و غير يهوديان هستند.بدين ترتيب از آنجا كه احتمال بسيار كمي‏ وجود دارد كه كسي از مسافران يهودي باشد،بايد گذاشت كه غرق شوند.»(16)

10-يك طبيب يهودي نبايد يك بيمار غير يهودي را مداوا نمايد.ابن ميمون كه خود يك‏ طبيب مشهور بود،در اين زمينه بسيار صراحت دارد و مي‏گويد:«پس بدانيد و آگاه باشيد كه‏ مداواي يك بيگانه حتي در برابر دستمزد ممنوع است.[...]با اين وجود اگر از او هراس داريد يا اين كه از خصومت او مي‏ترسيد او را در برابر دستمزد مداوا كنيد.(17)اما ممنوع است كه اين كاربي‏اجرت انجام گيرد»(18)

11-يك يهودي نبايد از شرابي بنوشد كه يك بيگانه-سهمي-هر چه باشد-در ساختن آن‏داشته است.از آن مهمتر،شراب در يك بطري باز،حتي اگر كاملا توسط يهوديان ساخته شده‏ باشد،به محض آن كه بيگانه‏اي بطري را لمس كند يا دستش را از فراز سر آن بگذراند به يكي ازمحرمات بدل مي‏گردد.»(19)

12-«همچنين مجموعه‏اي از قواعد وجود دارند كه ستايش بيگانگان‏(20)و اعمالشان را به هرنحو ممنوع مي‏سازند.»(21)

13-«يهودي مومن كه از برابر گورستاني مي‏گذرد،بايد ورد لعنت بر زبان آورد اگر مردگان‏ بيگانه‏اند.و ورد رحمت اگر گورستان يهوديان در ميان است»(22)

14-«تلموذ بر يهوديي كه از نزديك مسكني كه غير يهوديان در آن سكونت دارند مي‏گذرد مقرر مي‏دارد كه از خداوند ويراني آن خانه را طلب نمايد و اگر اين خانه ويران است،خداوند را به‏ خاطر انتقامجوييش شكرگزاري كند.»(23)

15-«تلموذ و تمامي مقامات خاخامي قديمي نه تنها صاحب شي‏ء گمشده يك بيگانه را مجاز مي‏شمارند،بلكه قاطعانه باز گرداندن آن را ممنوع مي‏نمايند»(24).

16-«بنابر دانشنامه تلموذي آن كس كه با زن يك بيگانه روابط جسماني دارد،مستوجب‏ مجازات مرگ نيست.»(25)

17-«نمي‏توان روابط جنسي ميان يك مرد يهودي و يك زن غير يهودي را زنا توصيف كرد.بنا بر تلموذ،چنين روابطي از گناه حيوانيت ناشي مي‏گردند.(به همين دليل،در كل فرض مي‏ شودكه بيگانگان پدرشان معلوم نيست»(26)

18-«بيگانگان كه(طبق هلاخا)دروغگويان مادرزاد هستند،گواهي‏شان در برابر يك دادگاه‏ خاخامي هيچ ارزشي ندارد.در اين زمينه موقعيت آنان همانند زنان،بردگان و صغيران يهودي‏ است؛در عمل حتي بدتر است.»(27)

19-«تلموذ هر نوع هبه‏اي را به يك بيگانه اكيدا ممنوع مي‏نمايد.»(28)

20-«شولهان عاروخ به صراحت بسيار مي‏گويد.دزدي كيفي(همراه با خشونت)اكيدا ممنوع است اگر قرباني يهودي باشد.اما همان عمل چون به دست يك يهودي،به زيان بيگانه‏اي‏ انجام گردد به راستي ممنوع نيست.مگر در اوضاع و احوال خاصي،مثلا زماني كه بيگانگان تحت‏ فرمانروايي ما نيستند»؛اما مجاز است«وقتي كه آنان تحت فرمانروايي ما هستند».(29)

با رويت 20 بند مذكور كه بنا بر نظر افرادي همچون پوپر،به يك تجديد نظر صادقانه در فكر يهودي نسبت به غير يهودي نياز است.(30)تصويري از چهره يهود در ذهن متبادر مي‏شود كه‏ ممكن است در بعضي از موارد با واقعيات تطابق نداشته باشد.اسرائيل شاهاك يهودي در كتاب‏ خود به اين استثنائات نيز توجه مي‏دهد و خاطرنشان مي‏سازد كه رعايت همين استثناء دربسياري از موارد ضامن بقاي يهوديت در تمام اعصار بوده است و آن هم به دو دليل:


1-احكام سخت عليه غير يهوديان تنها در صورتي معلق مي‏ماند كه سودي بيشتر از اعمال‏ احكام،نصيب يهوديان شود.اين اصل را مي‏توان در كتاب«تاريخ يهود،مذهب يهود»به عينه‏ مشاهده كرد.

لوئيس مارشالكو در تأييد نظر مذكور در كتاب«فاتحين جهاني»مي‏گويد:

يكي ديگر از حربه‏هاي بي‏نهايت موثر يك نفر يهودي،توانمندي وي،مانند يك فرد دمدمي مزاج و متلون،در پذيرش رنگ محيط پيرامون خويش است.نام برده در فرانسه،مجارستان،انگلستان و يا هر جاي ديگري كه باشد،در زمينه محيط بومي‏ آنجا ادغام مي‏شود.اما عليرغم اين كه وي در انگلستان همانند يك جنتلمن(آقاي)انگليسي و در آمريكا نيز مانند يك يانكي واقعي به نظر مي‏آيد،اين مطلب صرفا نقاب دروغيني بيش نيست و كاري حساب شده براي دفاع از منافع خويش و همچنين كسب پيروزي است.(31)


2-در صورتي كه خطري متوجه يهوديان شود و خصومت غير يهوديان را عليه يهوديان‏ برانگيزد،حكم تلمودي معلق مي‏ماند.

و به همين دلايل و با رعايت همين استثنائات است كه مثلا در آمريكا شاهد،حمايت عده‏اي‏ يهودي سرشناس همچون آبراهام هشل از نهضت مارتين لوتر كينگ هستيم.در حاليكه چگونه‏ مي‏توان با حمايت از سياهان از حقوق فلسطينيان حتي حقوق فردي اوليه‏شان به اين سادگي‏ گذشت.(32)در واقع«منافع خاص يهوديان‏[به عنوان تنها انگيزه‏]به همان گونه كه براي‏ كمونيست‏هايي كه همين سياهان را حمايت مي‏كردند،هدف يك«بهره برداري»سياسي از جماعت آفريقايي-آمريكايي بود،در مورد يهوديان،بنابر اين بود كه حمايت كور از اصل سياست‏ اسرائيل در خاورميانه به دست آورند.»(33)



=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



کاری از گروه تحقیقات جنبش مصاف

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.masafportal.com

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


پینوشت :

(1).ظفر الاسلام خان؛نقد و نگرشي بر تلمود؛ترجمه محمد رضا رحمتي؛مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه‏ علميه قم؛قم؛1369؛ص 21.

(2) PRESS

(3).مارشالكو؛ص 32.

(4GENTILS.(

(5) GOYM

(6).شاهاك؛ص 105.

(7).همان؛صص 203-202.

(8).همان؛ص 84.

(9).همان؛ص 196.

(10).همان؛ص 193.

(11).همان؛ص 235.

(12).همان؛ص 213.

(13).SABBATH؛روز سبت-شنبه-و احكام مربوط به آن يكي از مهمترين مباحث مطرح در دين يهود است كه پيروان آن‏را ملزم به رعايت آن مي‏كند.از جمله اينكه در اين روز هيچ فعاليتي نبايد صورت گيرد.و همه چيز به معناي واقع بايد تعطيل گردد.دايرة المعارف يهود نيز در اين مورد ذكر مي‏كند كه در هفتمين روز هفته نبايد فعاليتي صورت گيرد.

(14).شاهاك؛ص 213.

(15).همان؛ص 207.

(16).همان؛صص 205-206.

(17).ابن ميمون طبيب مخصوص صلاح الدين ايوبي،فاتح بزرگ اسلامي بود.

(18).شاهاك؛ص 201.

(19).همان؛صص 234 و 233.

(20).ساموئل يوسف اكنون در گفتگو با راديو اسرائيل به هنگام بازگشت از استكهلم كه در آن جايزه نوبل ادبيات را دريافت‏كرده بود از آكادمي سوئد تمجيد بسيار به عمل آورد.اما با شتاب افزود:فراموش نمي‏كنم كه ستايش بيگانگان ممنوع‏ است.اما اين بار تمجيدهاي من دليل روشني دارند.آنان جايزه نوبل را به يك يهودي اعطاء كرده بودند.(تاريخ يهود،مذهب يهود؛ص 233.

(21).شاهاك؛ص 233.

(22).همان؛231.

(23).همان.

(24).همان؛ص 222.

(25).همان؛ص 218.

(26).همان.

(27).همان؛ص 220.

(28).همان ص 221.

(29).همان؛ص 224.

(30).همان.ص 54.15

(1).مارشالكو؛صص 21-20.

(2).شاهاك؛ص 252.

(3).همان؛ص 254.

برچسب ها احکام , تلمود , تورات , عجیب ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    آیا از عملکرد سایت و موضوعات راضی هستید؟
    بیشترین مطالب درباره چی باشن؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 413
  • کل نظرات : 189
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 141
  • آی پی امروز : 77
  • آی پی دیروز : 192
  • بازدید امروز : 150
  • باردید دیروز : 456
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 150
  • بازدید ماه : 8,478
  • بازدید سال : 43,118
  • بازدید کلی : 583,266